4+2 PARASTA RAVINTOLAA BERLIINISSÄ

Kuten aikaisemmin jo totesin, olivat Berliinin ravintolakokemukset aivan mahtavia. Listasin 4+2 parasta ravintolaa, joissa kävimme viime viikonloppu reissulla. Alla olevat ovat enemmän aamupala ja lounaspaikkoja. Toki osa on auki myöhään illallakin, jolloin illallistakin voi nauttia.

Daluma (Weinbergsweg 3)

daluma

Dalumassa kävimme syömässä jo puolitoista vuotta sitten ensimmäisellä Berliini reissullamme. Luimme ravintolasta paljon hyvää, ja kuvauskin osui meihin täysillä. Ravintola tarjoaa muun muassa smoothieita ja smoothiebowleja, erilaisia mehuja, chiavanukkaita, avokadotoasteja sekä tietenkin lounasta. Lounaan voi itse koota erilaisista vaihtoehdoista. Tämä on mielestäni kiva idea, saa varioida juuri sellaisen kuin haluaa. Pohjaksi voi esimerkiksi valita riisiä, kvinoaa, pastaa tai linssejä. Seuraavaksi valitaan päälliset. Listalta löytyy myös pari valmista annosta, jotka kuulostivat myös super herkullisilta. Tilaukset tehdään tiskillä, mutta tuodaan pöytään. Palvelu on ollut molemmilla kerroilla ystävällistä ja nopeaa.

Lista on monipuolinen ja tällaisissa paikoissa iskee aina valinnanvaikeus! Tekisi mieli tilata koko lista pöytään ja maistella kaikkea. Tällä kertaa valitsimme molemmat pohjaksi kvinoaa ja päälle avokado-basilika kastiketta pähkinöillä ja kesäkurpitsalla. Otimme myös vihermehut ruoan kaveriksi. Ai että oli hyvää! Ainoa pienen pieni miinus on annoskoot. Voisivat olla hieman isompia, koska sisältö on melko kevyttä. Mutta aivan loistava paikka, isot suosittelut.

Ravintolasta saa myös aamupalaa sekä makeampiakin jälkkäreitä. Näitä tulee vielä testata kun Berliiniin menemme. Heillä on myös kylmähylly, jossa on valmiina erilaisia terveellisiä mehuja, puddingeja ja smoothieta. Näitä on helppo hakea mukaan, jos aika ei riitä paikanpäällä nauttimiseen.

Superfoods and Organic liquids (Weinbergsweg 23)

Superfoods and Organic Liquids

Tämä ihana pieni kahvila sijaitsee samalla kadulla kuin Daluma. Superfoods and Organic Liquids tarjoaa niin aamupalaa, lounasta kuin kahviherkkujakin. Mikä parasta, aamupalaa ja lounasta saa pitkin päivää. Listalta löytyy smoothiebowleja, jogurttibowleja (nämäkin vegaaneja, sokerittomia sekä gluteenittomia!), gluteenittomia täytettyjä leipiä, salaatteja, gluteenitonta ja vegaanista keittoa, kylmäpuristettuja mehuja, smoothieita sekä tietenkin erilaisia kahveja ja muita juomia. Heillä on myös kylmäkaappi, josta voi hakea edellämainittuja mukaan sekä vitriini, jossa on kaikkea herkullista jälkiruokaa.

Meistä tuli kunnon keksihirmuja tämän ravintolan vuoksi. Vitriinistä löytyy kaikkea browniesta, kakkuihin, kekseihin ja raakaherkkuihin. Suurin osa on gluteenittomia ja vegaaneja. Kävimme hakemassa Daluman lounaan jälkeen itsellemme jälkiruoat, valitsimme ihanan isot mantelikeksit. Paras keksi ikinä! Lähdimme viimeisenä päivänä ennen lentoa kahdella metrolla vartavasten hakemaan uudet keksit sekä täytetyt vegaaniset leivät evääksi lennolle. Ja oli sen arvoista!

Tämä paikka tulee testata vielä paremmin paikanpäällä lounaan merkeissä. Paikasta saa myös gluteenittomia vohveleita, voi apua! Täälläkin voisi tilata koko listan. Kahvilan sisustus on vaalean kodikas. Sisäänastuessa paikka näyttää hyvin pieneltä, mutta todellisuudessa tila jatkuu peremmälle, josta löytyy enemmän pöytiä. Tämäntyylisen paikan voisin itsekin perustaa, ihan täydellinen! Hinnatkaan eivät päätä huimaa, päivän keitto on 5,5 euroa ja salaatit 8 euroa. Kyseessä kuitenkin erikoisruokavalioihin ja superfoodeihin erikoistunut paikka.

The Bowl (Warschauer Str. 33) Live simple, healthy, and full of energy.

the bowl
The Bowl

Tämä suht uusi tulokas oli myös päästävä testaamaan. Etsiessämme lounaspaikkoja, iski tämän ravintolan ruokalista meihin heti. The bowl on 100% kasviperäistä, gluteenitonta ja sokeritonta. Hmm täydellistä! Paikka on myös sertifioitu luomuravintola. Ravintola on myöhään asti auki. Ovet sulkeutuvat joka päivä vasta puoli 12 illalla. Paikan sistustus oli lämminhenkinen; paljon tummaa puuta, turkoosia, matalia ja korkeita pöytiä sekä kynttilöitä. Uutta ja vanhaa.

Listalta löytyy myös mehuja, smoothieita, lounaskulhoja, raakakakkua sekä jälkkärikulhoja. Nimensä mukaisesti lounaat ja jälkiruoat tarjoillaan kulhoista. Tämän suursyömärin mieleen oli isot kulhot, jotka olivat täynnä ruokaa. Kävimme syömässä täällä viime lauantaina. Paikka on suosittu, mutta pöydän sai silti heti. Pitkän harkinnan jälkeen valitsin itselleni falafel bowlin ja ystäväni bataattiranu-kvinoa kulhon. Kaikki kulhot tarjoillaan salaatin ja erilaisten kasvisten kera. Ruoat ovat hyvin monipuolisia ja erittäin makurikkaita. Punajuurifalafelit olivat yhtiä parhaimpia, joita olen syönyt. Jälkiruoka oli myös otettava, olihan listalla raakakakkua! Päivän raakakakku oli matchakakku, joka oli erinomainen.

Kävimme tässä paikassa myös viimeisenä päivänä, sillä halusimme varmasti hyvää ruokaa vikalla lounaallamme Berliinissä. Otin mustapapu-kesäkurpitsa pastaa tomaattisela kastikkeella ja ystäväni otti kesäkurpitsapastaa broccolilla ja pinaatilla. Miinusta siitä, ettei mustapapu pastaa ollutkaan, ja tarjoilija ei tästä minulle kertonut. Muuten taas aivan ihanat annokset. Otimme myös tälläkin kertaa raakakakut, oops, jotka olivat suklaiset. Ihana paikka, suosittelen!

Rawtastic (Danzigerstrasse 16)

Tämä ravintola kun löydettiin, tiesimme, että tänne on päästävä. Kaikki listalla olevat ruoat ja annokset ovat raakaruokaa. Sunnuntaisin Berliinissä tulisi mennä brunssille, mutta päätimme mennä tekemään oman brunssimme tänne Rawtasticiin. Listalla on erilaisia aamupala bowleja, raakaleipiä erilaisilla täytteillä sekä salaatteja. Listalla on myös hyvä tarjonta lounasruokaa, kuten raakapizzaa, erilaisia kulhoruokia ja hampurilaista! Paikka järjestää myös erilaisia workshoppeja kuten raakakakkukursseja. Listalta löytyy tietenkin raakakakkuja sekä raakapannacottaa ja -moussea.

Valitsimme pöytään winter caramel smoothiebowlit, avokadotoastit sekä suklaaraakakakkua. Aamulla on myös saatava kahvia, joten otin mantelimaitoon tehdyn cappuccinon. Nuo raakaleivät olivat mielettömän makuisia, täytyy kehitellä itsekin resepti niihin. Avokado ja sormisuola leivänpäällä olivat täydellinen yhdistelmä. Winter caramel bowliin tuli banaania, tahinia, carobjauhetta sekä kardemummaa. Päällä omenaa, raaka granolaa sekä chian- ja hampunsiemeniä. Ihanan pehmeää ja paksua lusikoitavaa. Uskallan jopa väittää, että tuo nauttimamme suklaaraakakakku oli varmaan paras suklaaraakakakku, jota olen maistanut. Ja olen maistanut niitä paljon! Ihanan pehmeä suklaan maku yhdistettynä johonkin ihanan tuttuun makuun, jota en vieläkään saa päähäni...

Tännekin ravintolaan menen mielelläni uudelleen. Pitäisihän listalta testata ainakin raakapizza! Mieletön paikka. Tämä oli varmasti kallein aamupala/lounas, jonka nautimme. Smoothiebowl, toastit, raakakakku ja kahvi maksoivat n. 23 euroa per henkilö. Tästä kyllä mielellään maksoikin, ja täytyy muistaa millaisesta ravintolasta on kyse. Kaikki laadukkaista raaka-aineista tehtyä raaka-ruokaa. Jos on matkalla Mauerparkin kirpputorille kannattaa tämä lisätä samalle reissulle. Ravintola sijaitsee melkein Eberswalderstr. metroaseman vieressä, johon kannattaa jäädä kirpputorille mentäessä.

+ Goodies (Warschauerstr. 33) Coffee and healthy food

Tämä ei varsinainen ravintola ole, mutta mainitsemisen arvoinen. Goodies kahviloita/delejä on monissa paikoissa ympäri Berliiniä. Tämä, missä me vierailimme sijatsee The Bowlin alakerrassa. Nämäkin paikat on hyvä yhdistää samalle reissulle. Tosin, jos syö jo vatsansa täyteen The Bowlissa, ei tilaa enää löydy Goodiesin mahtaville kakuille. Meillä oli sama ongelma, mutta halusimme testata herkkuja, joten otimme mukaamme raakakakkua ja keksejä. Paikka miljöönä ei ole niin kahvilamainen, joten mukaanottaminen on mainio vaihtoehto. Oli mukavaa, kun tiesi kakkujen odottavan huoneessamme makeanhimon iskiessä. Syötiinkin ne yhtenä iltana illallisen jälkeen teen kaverina sängyssä nauttien.

Goodies tarjoaa salaatteja, bageleitä, smoothieita, lämmintä raakakaakaota sekä erilaisia keksejä ja kakkuja. Vieraillessamme vitriinissä oli monta eri raakakakkuvaihtoehtoa sekä muutama vegaaninen vaihtoehto. Otimme mukaan samaa matchakakkua kuin yläkerran Bowlissa söimme. Vitriinistä löytyi myös gluteenittomia ja vegaanisia keksejä, joita otimme myös matkaan. Meistä todella tuli keksihirmuja matkalla, täältäkin haimme viimeisenä päivänä keksin matkaan, jotta lentokoneessa olisi paljon hyvää evästä! Raakakakut maksoivat vain 3.9 euroa ja olivat kuitenkin hyvän kokoisia. Mahtava paikka hakea take away herkkuja ja kahvia! Veganz ruokakauppa sijaitsee tämän Goodiesin vieressä, ja kuten edellisessä postauksessa mainitsin on yläkerrassa myös vegaaneille sopiva kenkäliike. Oikea vegaanin (miksei muidenkin) paratiisi tuo rakennus.

+ Satyam (Goethestrasse 5)

Tämä hieman erilainen ravintola edellämainittujen kanssa oli myös erinomainen. Intialaista kasvisruokaa. Kävimme täällä ensimmäisenä iltana vastaanottovirkailijan suositellessa tätä paikkaa. Ravintola sijaitsi myös melko lähellä hotelliamme. Olimme ensimmäisenä iltana melko väsyneitä jo neljältä aamulla heränneenä ja kaupungilla koko päivän juosseina. Kaikki ruokalistalla ei ollut vegaanista, mutta kasvisruokaa koko lista täynnä. Myös vegaaniruokia löytyi hyvin.

Otimme vegaanisen platterin, jossa oli dalia, tofua, kikherneitä, basmatiriisiä sekä vihanneksia. Paljon ihania makuja yhdellä lautasella. Tämä iso annos ja viinilasillinen maksoivat yhteensä noin 10 euroa. Jos haluaa budjettimatkailla, kannattaa suosia aasialaisia paikkoja, joita löytyy todella paljon ja laatu on kuitenkin korkea. Palvelu oli ystävällistä sekä nopeaa.

Paljon erilaisia ravintoloita testattiin ja moni jäi vielä testaamatta. Berliini tarjoaa niin monipuolisesti erilaisia ravintoloita ja kahviloita, että tekisi mieli vain syödä, kun kaikkia haluaisi ehtiä kokeilemaan! Onneksi aina voi mennä uudelleen.